Bulgaria


 

Предимства на лечението с бързодействащ аналогов инсулин

 

 

Бързодействащият аналогов инсулин ефективно понижава нивата на кръвната захар след хранене. Началото на действието на бързодействащия аналогов инсулин е 10-20 минути след инжектиране, затова можете да го инжектирате непосредствено преди, по време на или след хранене. След като си поставите бързодействащия аналогов инсулин, не се налага да изчаквате 30 минути преди да започнете да се храните. Може да дозирате инсулина според приетите на съответното хранене хлебни единици (ХЕ).

Когато се лекувате с бързодействащ аналогов инсулин, отпада нуждата от междинни закуски.

Бързодействащият аналогов инсулин се инжектира подкожно в областта на корема, като инжектиращото устройство се поставя перпендикулярно, без да се захваща кожна гънка. Всяка следваща инжекция трябва да е поне на два пръста разстояние от предходната.

  • Ако храненето Ви започва със зеленчукови салати и туршии, последвани от предястия и мезета, бедни на въглехидрати, инжектирайте бързодействащия аналогов инсулини непосредствено преди консумация на основното блюдо или дори след него. Така ще намалите риска от евентуална хипогликемия.
  • Ако храната ви е по-богата на мазнини, инжектирайте бързодействащия аналогов инсулин след като се нахраните.
  • Ако храната ви е по-богата на въглехидрати може да си инжектирате 1-2 единици повече.
  • Ако консумирате по-голямо количество въглехидрати: хляб и тестени изделия, картофи, боб, леща, грах, спагети, плодове, десерти, коригирайте дозата на инсулина за съответното хранене и/или увеличете физическата си активност.
  • Ако на всяка цена искате да похапнете десерт, намалете или напълно изключете консумацията на хляб и въглехидрати със салатите и основните ястия.
  • Когато се лекувате по интензифицирана схема, 1 ХЕ* се усвоява от приблизително 1,5 - 2 единици бързодействащ аналогов инсулин.

Храни, които повишават кръвната захар:

Бързи “захари” - храни, които бързо повишават нивото на кръвната захар, консумират се при хипогликемия и физическа активност.

  • Захар, глюкоза, мед, захарни бонбони, подсладени със захар напитки.

 

Бавни “захари” - храни, които по-бавно повишават нивото на кръвната захар.

  • Хляб, тестени изделия, макарони, юфка, спагети, картофи, ориз, боб, леща, грах, нахут, царевица, соя, жито и др.
  • Ядки и семена.
  • Плодове, плодови сокове и консерви.
  • Прясно и кисело мляко.

 

Храни, които не повишават кръвната захар:

  • Зеленчуци - консумирайте ги на всяко хранене.
  • Зехтин, олио, масло.
  • Месо, риба и морски храни, яйца, колбаси, филе, шунка.
  • Кашкавал, сирене, извара - внимавайте със скритите мазнини в тях!